FÖRSTA ADVENT! :) Bandymatch, julpynt och brunkål

Började förmiddagen med två innebandymatcher med mitt korpenlag. En vinst och en förlust. Inte helt dålig start på söndagen :)
Sen har man julpyntat en hel massa här hemma. Har spelat julmusik på hög nivå och bara njutit av att nu får man äntligen lyssna på julmusik och njuta av det utan att känna sig skyldig. Är ju såååå mysigt :) Äntligen första advent. Trevlig första advent förresten!

O iom att det snart är jul så känns det helt rätt att börja förbereda inför julafton och all dess mat som ska tillagas. I år ska jag försöka hjälpa mamma att laga den mesta av maten, så det finns väl ingen annan dag som är mer lämpad att börja på än första advent :) Så idag började jag med brunkålen. Har aldrig gjort detta tidigare, men fått klara instruktioner från mamma om hur jag ska göra och att detta tar låååång tid att göra.
Började typ kl 3 idag och är fortfarande inte klar fast klockan snart är 21... Ingenting man gör på en kvart precis :P Men resultatet blir grymt lyckat måste jag säga. Har redan tjuvsmakat så jag vet att det blir väldigt gott :)

Så om ni vill testa att göra brunkål till jul så kommer det bästa receptet från min mamma här:

1 vitkålshuvud
Salt, vitpeppar & socker
Smör att steka i

Tärna vitkålen i ca 2 * 2 cm stora bitar
Bryn lite i taget i en stekpanna
Salta, peppra och tillsätt lite socker
Bryn i ca 20 minuter på svag värme



När kålen blivit mjuk - häll över denna i en stor gryta.
Låt värmas under lock på väldigt svag värme (ca 3-4:an av 12 på min spis).
Rör om ca 1 gång i halvtimmen.
Smaka av under tiden om det skulle behövas mer salt, vitpeppar eller socker.
Låt värmas så kålen blir brun (tar ca 3-5 timmar beroend på hur mycket kål ni har).
Det viktiga är att inte steka kålen för hårt eller försöka skynda på proceduren, för då blir resultatet lidande.



Sen är det bara att lägga i en matlåda och frysa in tills julbordet ska dukas upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0