Baguette

Och självklart kommer här receptet på de baguetter som jag bakade.
Verkligen busenkelt recept som jag rekommenderar varmt till dem som har tid innan räkfrossan börjar.
Enkelt recept som ger ett väldigt gott resultat, dessvärre blev de kanske inte så snygga men det var ju ändå första gången jag bakade baugetter så är inte allt för hård gällande utseendet denna gång. Får läsa på mer till nästa gång så de blir lite snyggare.


25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2 msk olivolja
13 dl vetemjöl special (vanligt vetemjöl fungerar också, men använder man special så blir brödet lite fluffigare)


Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till fingervärme, 37°.
Rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt salt, olivolja och det mesta av mjölet. Spar lite (någon msk) till utbakningen. 

Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under duk ca 1 timme. 

Ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte. 



Dela den i 4 delar. Forma till baguetter och lägg dem på plåtar med bakpapper. Jag snurrade lite på baguetterna vilket blev väldigt bra när de var färdiggräddade. Ser lite trevligare ut då tror jag.
Pudra över lite mjöl. Låt jäsa under duk ca 30 min. 

Före jäsning



Efter jäsning


Sätt ugnen på 275°. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna på galler utan duk.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0