Fetaostgömd lax med potatis och rödbetor rostade i ugn

Söndagsmiddagen igår blev riktigt lyckad så måste bara dela med mig av detta otroligt lätta recept!
Passar perfekt om man har varmluftsugn då både laxen och potatisen ska göras i ugn. Och det bästa av allt med att laga mat i ugn är ju att det tillagar sig själv. Helt perfekt!

4 portionsbitar lax
Salt
Citronpeppar
2 dl creme fraiche
1 bit fetaost
5 st potatis
5 st färska rödbetor
Olivolja
Havssalt
Torkad timjan


Sätt på ugnen på 225 grader (varmluft).
Häll olivolja i en ugnssäker form.
Skär klyftor av potatis (behåll gärna skalet på för en krispigare känsla).
Skala rödbetorna och skär i klyftor.
Lägg i allt i formen och ha på havssalt och torkad timjan efter smak. Jag har på rätt mycket timjan för jag tycker det ger en väldigt god och harmonisk smak (ca 2-3 msk timjan). Ha på rikligt med olivolja och blanda runt väl.
Ställ in i ugnen i mitten.

Smörj ytterligare en ugnssäker form och lägg ut laxbitarna.
Ha på salt och citronpeppar.
Mosa fetaosten och blanda väl med creme fraichen i en skål. Ha i rikligt med citronpeppar (ca 1 msk).
Häll över blandningen över laxbitarna.

När potatisen och rödbetorna börjar få lite färg (efter ca 15 min) flytta ner detta till nedersta nivån i ugnen (ställ dock inte direkt på golvet i ugnen med risk för att bränna vid).
Sänk temperaturen till 200 grader.
Ställ in laxen strax ovanför.
Låt stå ca 15 minuter (dubbelkolla att laxen är genomstekt).




Busenkelt och supergott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0