Köttfärssås med vuxen karaktär


Nä, inspirationen slog aldrig till igår så det fick bli köttfärssås. Gjorde dock den annorlunda mot vad jag brukar och gjorde den mer vuxen. Brukar alltid annars göra med ketchup och matlagningsgrädde som största bas, men hittade champinjoner i kylskåpet så tänkte att jag skulle piffa till köttfärssåsen lite och göra den mera "vuxen" (dvs utan massa ketchup och grädde). Och så här blev resultatet:



Kanske inte en fröjd för ögat, men föreställ er att det är massa nyriven parmensanost på toppen och sen en liten basilikakvist. Visst ser det mer aptitlit ut då (och väldigt vuxet) :)
Men ibland får man köra på den lite tråkigare varianten om man inte orkar gå till affären. Men det gäller att ha fantasi så piffar det upp fröjden för ögat också, för det blev väldigt gott så var redan en fröjd för munnen :)


400g köttfärs
1/2 gul lök (finhackad)
7 st champinjoner 
1 burk krossade tomater (med smak av basilika)
1 köttbuljongtärning
1/2 - 1 dl chilisås
Peppar
3-4 tsk paprikapulver
4  tsk torkad timjan
1 dl grädde


I och med att man har köttbuljongen så behövs väldigt lite salt (om ens någon) så nästa gång skulle jag hoppa saltet helt, därför har jag tagit bort det från detta recept.


Servera med nykokt tagliatelle, färsk riven parmesan och en färsk basilika kvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0