Pasta carbonara i restaurangklass

Häromdagen gjorde jag min andra pasta carbonara någonsin. Den första jag gjorde blev inte speciellt lyckad, så har verkligen inte velat försöka igen... Men nu när jag är gravid så känner jag mig ofta sugen på någon krämig pasta, tror att detta kan vara min första craving, fast samtidigt så är det inte så att jag absolut måste ha det utan mer ett sug som kommer ibland. Hur som helst så tänkte jag försöka mig på en pasta carbonara o måste själv säga att den blev otroligt grymt god! Nästan samma klass som när du beställer på restaurang :) Så man kan verkligen säga att jag blev nöjd och kommer definitivt göra om detta flera gånger (och väldigt snart).


Pasta av valfri sort (jag valde vanlig hederlig spaghetti)
2 pkt bacon
1 liten röd lök
Salt
Peppar
3 dl Vispgrädde
1,5 dl riven ost
2 ägg


Koka upp vatten till pastan tillsammans med salt. Tillsätt pastan.


Klipp ner bacon i en stekpanna. Jag använde en wokpanna för att sen kunna få plats med pastan i slutskedet.
Hacka rödlöken i små bitar och häll ner i stekpannan när baconet är klart till hälften.
Tillsätt vispgrädden (man kan även ha i hälften vispgrädde och hälften mjölk om man vill ha den lite lättare) samt den rivna osten och rör runt i stekpannan så att osten löses upp. Ha i rikligt med nymald svartpeppar och salt.


När pastan nästan är färdigkokt ta upp den (ca 1 minut tidigare än du normalt skulle göra) samt skölj den i ett durkslag. Häll ner pastan i stekpannan.


Kläck äggen och separera gulorna från vitorna. Häll i gulorna i stekpannna ovanpå pastan och rör om ordentligt.


Servera med nymalen svartpeppar och riven parmesanost och njut av denna underbart krämiga pasta carbonara! :)  




Hoppas ni gillar den lika mycket som jag gjorde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0