Världens godaste Syltgrottor

Det finns en sorts kakor som jag alltid bakar när någon fyller år eller när julen nalkas.
Och iom att jag fyller år väldigt snart och julen närmar sig med stormsteg, var det inte tvekan om att jag skulle baka dubbel sats av mina favorit syltgrottor :)

Receptet ni får är dock 1 sats (så vill ni göra massor, så är det bara o köra x 2)

200 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl

Fyllning: Hallonsylt (använd gärna den som är på flaska - blir sååå mycket enklare att portionera ut sylten i grottorna då)

Rör matfett och socker smidigt (jag brukar använda händerna och bara knåda ihop allt).
Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl i en separat bunke.
Rör ner i blandningen och arbeta samman till en smidig deg.
Ju mer man arbetar med degen, desto bättre blir degen.
Forma degen till en rulle, ca 20cm lång. Skär i 20 bitar (då blir kakorna rätt stora, vill ni ha mindre kakor så fungerar det att skära dem i 30-40 bitar oxå).





Rulla dem till bollar och platta till dem lite. Lägg ner dem i bakformar.


Tryck till en fördjupning i varje kaka, jag brukar använda huvudet av ett kryddmått.
Fyll med sylt.



Grädda i mitten av ugnen 175 grader, ca 18 minuter. Låt svalna.

Nu har jag sjukt många syltkakor att bjuda på födelsedagen och julen :) Mums så gott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0