Ugnspannkaka - äntligen lyckades jag få till det

Äntligen har jag lyckats med att få till en supergod ugnspannkaka. Har många gånger försökt, men det är alltid något som har blivit lite lite misslyckat. Men i måndags så lyckades jag äntligen få till så att den smakade som jag önskat! :) Resultatet blev supergott så måste ju dela med mig av receptet så att jag inte glömmer bort hur jag gjorde när väl lyckades.





6 ägg
5 dl vetemjöl
6 dl mjölk
2 dl matlagninsgrädde
2 tsk salt
2 tsk rörsocker
1 tsk bakpulver
2 paket bacon


Sätt ugnen på 200 grader.
Skär baconet i små bitar och stek tills den blir knaprig och fått fin färg.
Vispa ihop ägg och vetemjöl till en slät smet.
Vispa ner mjölken (lite i taget).
Blanda slutligen ner salt, rörsocker och bakpulver i smeten och vispa till en smidig smet.

Ta fram en långpanna och smörj den med matfett.
Häll i baconet i botten. Häll smeten över.
Sätt in i ugnen och grädda i 35 minuter.


Servera med hemmagjord lingonsylt och njut!


Har läst att det kan bli ännu bättre om man har fler ägg, så får testa med 8-10 ägg nästa gång för att se om det blev bättre (har dock svårt att föreställa mig det iom att det här blev godaste gången någonsin).

Kommentarer
Postat av: Bea

Det här ser ju också jättegott ut! Har aldrig lyckats med ugnspannkaka men kan tänka mig o ge det en chans till... En fråga dock, hur många personer räcker detta till, ungefär??

2012-02-08 @ 18:20:42
Postat av: Sofie

Bea - den här pannkakan räcker till ca 6 personer. Om det är jättehungriga vuxna personer som ska äta så skulle jag säga att det räcker till 4 (men då blir de nog proppmätta :) )

2012-02-08 @ 20:40:33
Postat av: Bea

Super, tack för båda svaren:-) Nu ska här göras pizza o pannkaka!

2012-02-09 @ 14:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0