Torskfilé under mystiskt täcke

Som utlovat kommer här gårdagens torskrecept som jag hittade på ICA's hemsida. Var ingen superhit, men helt klart godkänt. En bra rätt som gick väldigt snabbt att göra och som var lite "vanlig" i smaken. Citronsåsen var dock jättegod och väldigt fräsch, kan varmt rekommenderas.


1 paket frysta torskfiléer á 400g
4 portioner potatis
Salt
Citronpeppar
25 g smör
3 tsk paprikapulver
1 dl ströbröd
1 dl hackad persilja
1 1/2 dl riven ost
1 citron
3 dl gräddfil
250 g haricots verts


Tina fisken och lägg i en smord ugnssäker form.
Ha på salt och peppar. Jag använder näsan alltid citronpeppar när jag gör fisk, tycker det blir lite godare.

Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt paprikapulver, ströbröd, persilja och den rivna osten.
Igår var jag väldigt bekväm och använde fryst hackad persilja, tror det var ett stort misstag som gjorde att smaken inte blev som jag hoppats. Så har ni möjlighet att använda färsk persilja så tror jag att det här receptet vinner på det.
Rör runt så det blir en härligt mystisk gegga som ska läggas ovanpå fisken.



Blanda ihop gräddfil, saften av en halv citron samt salt och citronpeppar i en skål.
Smaka av och ställ in i kylen.


Skiva den andra halvan av citronen och lägg upp på ett litet fat för den som vill ha extra citron till fisken.


Skala och koka sen din potatis.


Sätt in fisken i ugnen, 200 grader ca 15-20 minuter.


Koka upp haricots verts tillsammans med salt i lite vatten i några minuter.
Häll över kallt vatten.




Servera torsken med nypressad potatis, citronsås och haricots verts samt citronklyftor.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0