Fondants a la Gaëtan

Nu när jag köpt så fina kokböcker så var jag självklart tvungen att testa något utav alla goda recept som dessa erbjuder. Valde att ta ett ut boken "Sött, sweet, dulce" - en bok som jag dreglat över i flera år, men aldrig kommit för mig att unna mig själv. Men nu när jag hittade den på bokrean så slog jag äntligen till och första receptet som testades var en chokladdessert i riktigt lyxig ton, passade med andra ord helt perfekt till fredagsmyset :) Men måste erkänna att detta var första gången jag gjorde chokladfondanter och blev inte helt nöjd med resultatet. Smaken var super, men det stod i receptet att man skulle ha inne formarna i ca 8 min om man använde porslinsformar. Jag såg på dem att de var långt ifrån klara, men när det gått 12 minuter så kände jag att jag måste ta ut dem. Även fast de stod inne så länge så kändes det som att de skulle behövt någon minut till... Vet inte vad det var som jag gjorde för fel. Visst förstår jag att de ska vara rinniga i mitten och ju lösare konsistens desto bättre, men det måste väl ändå vara en liten kant som kaksmeten ligger i?! Så ser det iaf ut som på bilden i receptboken... Men jag ska testa en gång till på samma recept, men ska kolla runt lite om man kanske ska ha varmare temperatur i ugnen eller om jag det spelar roll hur länge man har dem i kylen innan... Ska med andra ord läsa på lite mer nästa gång jag gör det. För även om jag inte blev helt nöjd, så måste jag säga att jag tror verkligen att detta recept har potential till att bli en grym chokladdessert!

Här kommer iaf receptet:

40 g mjukt smör + 2 msk florsocker till formarna

170 g mörk choklad (ca 70%)
125 g rumsvarmt smör
3 ägg
3 äggulor
1 dl socker
5 msk vetemjöl


Börja med att smörja 8-10 små portionsformar (som tål att stå i ugnen) rikligt med smör.
Pudra med siktat florsocker och skaka runt så att det täcker alla kanter.
Häll bort överflödigt socker.

Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en rymlig skål placerad över en mindre kastrull med sjudande vatten.
Lägg i det rumsvarma smöret när chokladen har smält och rör om så det också smälter.
Blanda ner ett ägg i taget och rör om ordentligt.

Vispa äggulor och socker ljust och pösigt.
Vänd ner detta i chokladsmeten.

Sikta sist ner mjölet och rör sedan i smeten så lite som möjligt.

Fyll formarna till 3/4.
Täck över formarna med plastfolie och ställ in i ugnen över natten (max 1 dygn).



Grädda bakelserna strax innan servering i 180 grader.
6-7 minuter om man använt metallformar eller ca 8 minuter för porslinsformar.

"Bakelserna ska puffa upp sig lite men inte alls bli genombakade. De ska tvärtom serveras helt rinniga inuti."

Stjälp upp dem på tallrikar och servera dem nygräddade och varma. Vi serverade dem med glass, men man kan även ha vispad grädde samt några färska bär eller en god bärsås.
Sikta gärna över lite florsocker för ett lite lyxigare känsla för ögat :)




Och nu har ni ett jättegott recept till fredagsmysets dessert :)
Men som sagt - håll koll på bakelserna så att det bildas lite mer yta runt kakan, annars blir den som våran som bara rinner ut helt o hållet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0