Korvpaj med lite sting i

Har nog kommit in i en liten pajperiod nu. Känner att jag är grymt sugen på matpajer hela tiden. Tur att min sambo inte är lika galen i pajer, för annars hade jag gjort nya pajer varje dag. Så kul o laga ju! O så lätt oxå! :)

Men idag blir det korvpaj till middag :) Har gjort en utav sånt som vi hade i kylskåpet. En riktig rensning blev det. :P Detta är en lite större paj som jag gjort, så ta en stor pajform så allt får plats.



Pajskal:
200g smör
5dl vetemjöl
3msk vatten

Blanda alla ingredienser och tryck ut i en större pajform, nagga botten.
Förgrädda i 225 grader i 10 minuter.

Fyllning:
300g Bratwurst
300g Txistorra (kryddig korv från Scan)
4 ägg
3dl creme fraiche
1dl laga lätt
1dl chilisås
3dl riven västerbottenost
1 purjolök
1 gul lök
1 stor färsk champinjon
Cocktailtomater
1 grön paprika

Tärna den gula löken och skiva purjolöken i små bitar.
Stek purjolöken och den gula löken.
Tillsätt svampen och bryn.
Häll över detta i en bunke.

Skiva korven i små tunna bitar och stek.

Blanda ägg, creme fraiche och laga lätt i en bunke och vispa ordentligt.
Tillsätt salt och peppar.
Blanda i chilisås och västerbottenost och rör om.

Tärna cocktailtomaterna och den gröna paprikan.

Häll i korven, lökblandningen, tomaterna och paprikan i det förgräddade pajskalet.
Häll över äggstanningen.



Ställ in i ugnen, 200grader ca 40 minuter.



Blev hur gott som helst! Så testa gärna! Tyvärr hade jag inte någon sallad hemma, men annars hade det varit väldigt gott till :)

Kanske ska lägga till att pajen verkar räcka till säkert 8 personer.
Perfekt till större sällskap eller massor med musiga matlådor :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0