Middagsförberedelser

Imorgon kväll kommer Malin och Danne på middag.
Har tagit fram en rostbiff som jag tänkte mig försöka mig på att tillaga.
Hittade det här receptet som kändes gott:

Rostbiff alá Elka

2dl Olivolja
1dl Tomatpuré
2-4msk Rosépeppar hela
1msk Socker (eget tillägg)
2tsk Medelgrovt salt
4varv Svartpeppar (beroende på kvarn...) ;) Men inte för mycket.

Mortla rosépepparn grovt och blanda rubbet. Torka köttet och häll över blandningen i en kraftig påse, massera sedan varje gång Du går till kylskåpet under ett dygn.

Ta ut köttet någon timme innan ugnen och massera en sista gång, termometer in i mitten och bind köttet så det blir en jämn form. Kläm ut resterande klet på ugnsformen i en klick under köttet. In i ugnen på 125-150grader till termometern piper på 70grader.

Vira in köttet i alufolie och låt vila en timme. Skiva och njut! *MUMS* ;D

Lammstek & skinkstek blir också gott med denna blandning!



Har faktiskt aldrig gjort rostbiff förut så det känns lite läskigt att testa något nytt när man ska ha middagsgäster, men någon gång måste man ju testa. I och med att jag inte är någon köttmänniska så händer det inte så ofta att jag tillagar kött, men nu när det är kallt ute så känns det helt rätt att göra en riktig köttbit som ska stekas lääänge i ugnen. Ska bli spännande o se resultatet, just nu har jag precis lagt in den i kylen efter första massage-passet. Så mera massage nu i ett dygn o sen återstår stekningen imorgon. Återkommer med resultatet.

Ikväll blir det dock något mindre spännande - soldatens ärtsoppa.
Funderade på tacos, men tror inte jag orkar iväg i kylan och handla, så får nog bli en lyxig ärtsoppa till fredagsmyset :)


Trevlig fredag på er allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0